Wie heeft tips over hoe ik mijn saldades en wokmaaltijden (alleen groentes dus) kan oppimpen. Ik doe nu meestal door mijn salades wat olie en azijn. Maar zijn er nog andere kant en klaar dressings die oke zijn in fase 1, ik kan ze nl niet vinden.
En aangezien (volgens mij) ketjab niet goed is om toe te voegen aan mijn wokmaaltijd, mis ik een beetje vocht/smaak in mijn wok. knoflook is natuurlijk ook lekker maar echt niet iedere dag.
Hoe doen jullie dit allemaal?
En een ei mag dat ook al in fase een?
Alvast bedankt.
variatie met salades en wokken
(9 posts) (5 voices)-
Posted 2 years ago #
-
Hallo Tammy,
Heb je al gekeken bij het topic "groenten tips en trix", daar staan nl behoorlijk wat ideeen.
Volgens mij "hoort" een ei niet in fase 1, maar ik heb er ook wel eens eentje door mn sla gedaan hoor.Posted 2 years ago # -
Hoi Elfje
Ik heb bij tips en trix gekeken en daar heb ik al heel wat dingen uitgehaald. Maar daar vond ik niet de antwoorden op mijn vragen. Wat doe jij bv door je sla en indien je wokt wat doe jij er door heen?
Posted 2 years ago # -
Wat ik ook doe door mijn salades is de Montinac versie van mayonaise.
De ingredienten zijn olijfolie,mosterd en volgens mij eiwit maar dat zou je ff moeten zoeken op het internet!
Mijn ouders maken het toevallig dus heb daar een beetje van gekregen haha.
Het geeft net iets meer smaak en er zit naar mijn idee niets slechts in.Posted 2 years ago # -
Hoi Tammy,
Ik maak mijn sla als volgt:
Olijfolie, wijnazijn, theelepel scherpe mosterd --> goed roeren
Dan klein gesneden tomaat, stukje komkommer, 2 stengels gesneden bleekselderij, stukje paprika, evt wat dunne plakjes ui en ongeveer een kwart krop ijsbergsla. Heel soms "smokkel" ik er nog een stuk of 4 knoflookolijven in dunne plakjes doorheen.Ik heb dan echt een flinke bak sla, zodat ik echt wel een kwartier zit te kauwen, heerlijk!!
Wokgroente:
(ik wok in ontgeurde kokosolie van de reformwinkel. Hierin zit Laurinezuur, wat goed is voor je verbranding: [quote]Een traag werkende schildkier is waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak van zwaarlijvigheid bij vrouwen. De schildklier minder actief maken wordt trouwens gebruikt om dieren vet te mesten. (94) Overgewicht, koude handen en voeten, lagere lichaamstemperatuur, constipatie, energiegebrek, verminderde seksuele appetijt, allergieën en chronische moe-eid zijn mogelijke gevolgen van een slecht werkende schildklier.
Uit dierenproeven is nu gebleken dat laurinezuur de verbranding stimuleert en dat het de lichaamstemperatuur doet stijgen. Hetgeen betekent dat de schildklier geactiveerd wordt. Dit zou een belangrijk hulpmiddel kunnen zijn voor mensen met een traag werkende schildklier. Kokosnootolie is de rijkste bron aan laurinezuur en verhoogt hierdoor het energiepeil en doet het lichaam meer calorieën verbranden (het thermogenese-effect). (83, 84)
Met andere woorden: kokosnootolie helpt je lichaam meer energie produceren. De aanvoer van jodium uit zeewieren en bewegen in open lucht werken synergetisch met kokosnootolie. Beide zorgen voor een meer actieve schildklier.[unquote])Maar goed, dat terzijde... WAT wok ik in die kokosolie?
Teentje knoflook, rest van de paprika die ik 's middags door mn sla deed, halve gesnipperde ui, rood pepertje in ringetjes geknipt, 2 stengels bleekselderij --> dit eerst aanfruiten. Dan erbij:
Stukje courgette en stukje aubergine (eerst in plakken snijden en dan reepjes, bakt het makkelijkst) een stuk of 5 champignons, 1x doormidden gesneden. --> weer een paar minuten meebakken.
Dan 1 tomaat in stukjes even meebakken.Hierna maak ik het op smaak, hoe? Dat ligt eraan waar ik die dag zin in heb:
* Met 1 dessertlepel Ajvar (te koop in Turkse winkels, soort groente-tomatensaus)
of
* Met 1 dessertlepel pastasaus 'tomaten-basilicum'
of
* Met 1 dessertlepel boursin cuisine knoflook en een heel klein beetje water
of
* Met 2 dessertlepels geraspte, ongezoete kokos van Ekoland en een paar druppels water om het aroma los te laten komen.
Kan je hier wat mee?
(ik zal dit ook nog even kopieeren naar het groente-tips-topic.)
Posted 2 years ago # -
Jeetje hier heb ik echt wat aan! Thanks ladys! Ga morgen zeker naar de winkel om het een en ander te kopen. Mijn dag kan niet meer stuk na 5 dagen 4,6 kilo kwijt!!
Posted 2 years ago # -
Gebruik in plaats van gewone (olijf)olie ook eens van die oosterse WOKOLIE voor het wokken van je groenten. Hier zit niks anders in dan olie maar dan met een lekker oosters smaakje er aan.
Posted 1 year ago # -
Goh Elfje... ik schrok eigenlijk best wel een beetje van jouw verhaal over die schildklier.
"Overgewicht, koude handen en voeten, lagere lichaamstemperatuur, constipatie, energiegebrek, verminderde seksuele appetijt, allergieën en chronische moe-eid zijn mogelijke gevolgen van een slecht werkende schildklier."
Achter 6 van de 8 genoemde zaken kan ik "check" neerzetten :S Lagere lichaamstemperatuur weet ik niet en met mn seksuele drive is gelukkig niks mis, maar de rest komen schrikbarend herkenbaar voor.... misschien moet ik daar toch eens naar laten kijken.
Anyway, ik ben nu sinds 3 dagen weer bezig met fase 1 (laatste keer heb ik 4 weken gedaan, fase 1 en 2, en daarna overgestapt op normale voeding maar ander eetpatroon dan voorheen) en nu ga ik er weer voor. Die kokosolie ga ik dus zeker eens proberen!! Goede tip!
Posted 1 year ago # -
Ennehhh... al mankeer je helemaal nix aan je schildklier, het is gewoon erg lekker om in kokosolie te bakken! (Het heeft trouwens veel meer voordelen hoor, ook een hoger verbrandingspunt enzo.)
Posted 1 year ago #
Reply
You must log in to post.