Beste Brenny,
Een protiene dieet zoals dit en die van dr. Frank kun je op verschillende manieren volgen. Welke je kiest is meer een persoonlijke smaak. De basis van elk proteine dieet is hetzelfde.
Om het vetverbrandingsproces, ketose genaamd, in stand te houden is het maximum aantal koolhydraten vastgesteld op ongeveer 30 gram per dag. De rest van de energie moet je uit protienen (eiwitten ofwel aminozuren) halen. Ga je meer koolhydraten gebruiken dan zal je lichaam deze eerst gebruiken voor zijn energiehuishouding en niet uit de eiwiten, wat wel de bedoelling is.
Hoe je dit gaat invullen mag je eigenlijk helemaal zelf weten en zowel dr. Frank als dit SME plan en nog vele andere protiene dieeten werken op dezelfde manier en je zou ze kunnen combineren. Het enige waar je wel op moet letten is dat je totale koolhydraten inname niet boven de 30 gram uit komt.
Het dr. Frank dieet heeft als voordeel dat je redelijk gewoon kunt blijven eten met gewone maaltijden. Dit SME plan heeft weer als voordeel dat je verzekerd bent van een goede hoeveelheid eiwitten per dag en dat je geen koolhydraten hoeft te tellen.
Het is maar wat je het beste ligt.
Zelf ben ik van plan om in fase 1 en 2 strikt het SME plan te handhaven en vanaf fase 3 of 4 één of meer maaltijden te vervangen door maaltijden uit het dr. Frank dieet.
De shakes zal ik ook blijven gebruiken omdat die mij verzekeren van voldoende eiwitten.
Als je voldoende eiwitten per dag binnen krijgt gaat je lichaam niet in de spaarstand ook niet als je daarbij koolhydraten toe voegt. De fases in deze dieten zijn bedoeld om na de strikte fase (fase 1) je lichaam weer geleidelijk te laten wennen aan wat meer koolhydraten zodat je wat meer variatie in je voedingspatroon krijgt. Het doel is immers dat je op den duur weer gewone gezonde maaltijden gaat nuttigen want je kunt niet langdurig alleen op eiwitten leven. Het gaat om het vinden van de juiste balans in je koolhydraten inname.