13 Kg in 9 weken is een geweldig resultaat!!!
Vaak zijn mensen die een dieet volgen wat ongeduldig en vooral als ze lezen hoeveel anderen van dat dieet al zijn afgevallen binnen bijvoorbeeld enkele weken.
Hoeveel je met dit dieet afvalt en binnen welke tijd is van meerdere factoren afhankelijk en is voor ieder persoon weer anders. De richtlijnen die hier worden aangegeven zijn niet meer dan dat, gewoon richtlijnen.
Ik lees hier dat er mensen zijn die een behoorlijk aantal kilo's kwijtgeraakt zijn en dan een beetje verbaasd zijn dat het opeens niet meer zo snel gaat. Dat is een vrij normaal verschijnsel, maar ik vraag me soms wel af of iedereen wel weet wat een natuurlijk gezond gewicht voor zichzelf is. Er zijn mensen die ECHT te zwaar zijn maar er zijn er ook genoeg die een, door de commercie opgedrongen, schoonheidsideaal nastreven dat absoluut niet strookt met de definitie van een GEZOND gewicht dat bij je past. Als je dat wilt halen dan zal dat op een gegeven moment toch moeilijker gaan omdat je lichaam niet verder WIL afvallen dan goed voor hem is.
Ook lees ik hier berichten van mensen die vertellen dat ze nog 1 of 2 kilo kwijt MOETEN. Dat begrijp ik dus helemaal niet. Volgens mij ben je dan te gefixeerd op dat getal dat die weegschaal aangeeft. Het is namelijk heel natuurlijk dat je gewicht met enkele kilo's kan schommelen zelfs op dezelfde dag!!! Dat heeft veel verschillende factoren te maken en is geheel natuurlijk. Een streefgewicht is naar mijn mening een richtlijn waaromheen je een beetje wilt zitten. Je kunt eenvoudig niet je lichaamsgewicht op de kilo beheersen, dat leidt alleen maar tot frustraties.
Een goed middel om te berekenen of je echt te zwaar bent is de BMI (Body Mass Index)
Het is een simpel rekensommetje en een leidraad om te bepalen wat een gezond lichaamsgewicht voor jou is.
Je BMI kun bijvoorbeeld eenvoudig via onderstaande link berekenen.
http://www.dieetafvallen.com/bmi-berekenen