Ik wil eens een nieuwe discussie aanzwengelen. En hierin daag ik ook Mitchel uit...
In jouw boek slank met eiwitten, ben ik het oneens met de leus dat je een keuze heb. Kort door de bocht; blijf je dik, eigen schuld. Daar ben ik het pertinent mee oneens. Stoppen met roken is een keuze (heb ik ooit eens ook gedaan), maar gewichtshandhaving vind ik veel lastiger. Eten moet je nu eenmaal iedere dag, iedere dag weer die verleidingen.In jouw boek ga je toch onderuit op het mentale stuk (eigen verantwoordelijkheid, met de goede instelling enz.), wat mij betreft.
Overgewicht, jojoën zijn geen keuzes, het is gevolg van allerlei onderliggende patronen, mentale opvattingen over eten, uiterlijk en je zelfbeeld.
Als ervaringsdeskundige op het gebied van jojoën heb ik geleerd dat kennis over goede voeding en beweging belangrijk is, maar slechts een kwart van het antwoord.
Wat dit betreft vond ik het boekje Slank met eiwitten verhelderend. Ik heb ondervonden dat nu ik inzicht heb wat eten voor mij is, ik meer grip heb op mijn gewicht. Ik weet niet of dit de plek is om reclame te maken, maar op psychologiemagazine.nl staat de training 'Denk je slank'. Ideaal zou zijn dat als je gewicht kwijt probeert te raken, je ook deze training volgt.
(Waarom ben ik dan toch met eiwitten wil afvallen? Omdat ik een kilo of 5 was aangekomen na een stressvolle periode.En hier toch wel weer van af wil. Overigens zou dit in het verleden beslist 15 kilo zijn geweest, puur en alleen omdat ik toen niet wist waarom ik at.)
Ik benieuwd naar jullie reacties.